ΠΩΣ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ Ο ΦΩΤΙΣΜΟΣ ΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ

 

Ο φωτισμός είναι ένα από τα στοιχεία σχεδιασμού των καταστημάτων, των εστιατορίων και άλλων επιχειρήσεων που μπορεί να επηρεάσει τους καταναλωτές, τους πελάτες, ακόμα και τους υπαλλήλους. Σε συνδυασμό με άλλα στοιχεία της ατμόσφαιρας, όπως το άρωμα του χώρου, η θερμοκρασία, η μουσική κλπ, έχει τη δυνατότητα να παίξει σημαντικό ρόλο, ακόμα και να αλλάξει τα συναισθήματα και τις αποφάσεις των επισκεπτών.

 

Οι επιχειρήσεις μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτή τη γνώση ώστε να δελεάσουν, να ενθαρρύνουν και να κατευθύνουν τη διάθεση και την καταναλωτική συμπεριφορά. Από την άλλη πλευρά, οι καταναλωτές μπορούν να αποκτήσουν επίγνωση των επιρροών τους και να μπορούν να αξιολογήσουν πιο προσεχτικά τις επιλογές τους, αποφεύγοντας τις τύψεις αργότερα και το άγχος των επιστροφών.

 

 

Η επίδραση του φωτισμού

Πλήθος ερευνών έχουν δείξει ότι ο φωτισμός έχει τη δύναμη να ενθαρρύνει ή να αποθαρρύνει την παραγωγικότητα, τη δημιουργικότητα, την ανοιχτόμυαλη σκέψη και αντίληψη. Μπορεί ακόμα να επηρεάσει και τη γεύση του φαγητού μας.

 

Στο σκοτάδι, νιώθουμε λιγότερο συνδεδεμένοι με τους άλλους, επομένως δίνουμε λιγότερη βαρύτητα σε αυτό που σκέφτονται οι άλλοι και ενεργούμε βάσει των πηγαίων επιθυμιών μας. Αυτό σημαίνει ότι σε επίπεδα χαμηλού φωτισμού, οι επιλογές μας βασίζονται κυρίως στα βασικά μας ένστικτα, και όχι στις υψηλές μας αξίες. 

 

Αντίθετα, ο φωτεινός φωτισμός μας εμπνέει για πιο πρακτικές επιλογές αγορών. Ο πολύ φωτεινός φωτισμός μπορεί να δημιουργήσει έντονες συναισθηματικά καταστάσεις που οδηγούν τους αγοραστές να αγοράζουν αντικείμενα πιο παρορμητικά. Για αυτό συνήθως βλέπουμε πολύ έντονο φωτισμό στις ουρές των ταμείων, όπου συνήθως οι μαγαζάτορες τοποθετούν είδη παρορμητικών αγορών.

 

Συνοπτικά μπορούμε να αναφέρουμε τα εξής:

 

α) Χαμηλός φωτισμός

tristan colangelo 221273 unsplash 

 

Η ατμόσφαιρα:

- δημιουργεί παρορμητικές συμπεριφορές, αναζήτηση ικανοποίησης

- ενθαρρύνει μεγαλύτερες, πιο ακριβές, πιο επιπόλαιες αγορές

- είναι πιο ζεστή και οικεία

 

Οι επισκέπτες:

- νιώθουν πιο αυθεντικοί και πιο δημιουργικοί

- χαλαρώνουν και ηρεμούν

- κινούνται σε πιο αργούς ρυθμούς 

 

Τα προϊόντα:

- φαίνονται πολύ υψηλής ποιότητας, πολυτελείας, ακριβά

- σε περίπτωση εστιατορίου, οι μερίδες φαγητού φαίνονται μικρότερες

 

Ενδείκνυται για:

- χώρους με επιδόρπια

- υψηλής ποιότητας εστιατόρια και εστιατόρια με εκλεπτυσμένο φαγητό

- εμπορικά μαγαζιά με είδη πολυτελείας

- δημιουργικούς χώρους

- ταμεία επιστροφών

 

β) Έντονος φωτισμός

xianjuan hu 455879 unsplash

 

Η ατμόσφαιρα:

- εμπνέει πιο παραγωγικές εργασιακές συνήθειες

- ενθαρρύνει πρακτικές αγορές

- κάνει το χώρο να φαίνεται πιο ευρύχωρος

 

Οι επισκέπτες:

- εξετάζουν και δοκιμάζουν περισσότερα προϊόντα

- κάνουν προσεκτικές αγορές

- επηρεάζονται από τις γνώμες των πωλητών και των άλλων πελατών

 

Τα προϊόντα:

- φαίνονται ποιοτικά και χαμηλού κόστους

- φυσικά και υγιεινά

 

Ενδείκνυται για:

- μαγαζιά ή εστιατόρια με προϊόντα υγιεινής διατροφής

- μαγαζιά ή τμήματα προσφορών/ εκπτωτικών προϊόντων

- μαγαζιά που πουλούν «πρακτικά» προϊόντα, όπως εξοπλισμός σπιτιού ή γραφείου

- γραφεία

- ταμεία

 

Αν το εμπορικό μαγαζί ή η επιχείρηση εστίασης που έχετε, πρέπει να έχει φωτεινό ή χαμηλό φωτισμό, εξαρτάται από το προϊόν ή την υπηρεσία που προσφέρετε και από τους στόχους που έχετε για την εταιρική σας ταυτότητα και την εμπειρία που θέλετε να έχουν στο χώρο σας τόσο οι επισκέπτες όσο και οι εργαζόμενοι σας. 

 

Οι επιχειρηματίες μπορούν να εκμεταλλευτούν όλα τα επίπεδα φωτισμού, χρησιμοποιώντας dimmers που αυξομειώνουν την ένταση του φωτισμού και να παρατηρήσουν τον αντίκτυπο στη συμπεριφορά των πελατών ή καταναλωτών τους.